Saturday, July 1, 2023

SvømDanmark Danmarksmester kan crawle sig til hattrick i Limfjorden under DM-ugen


 

Inden han krydser Limfjorden, sørger den frivillige danmarksmester for, at teknik og eltid spiller i svømmehallen til DM, hvor han også selv deltager.

Philip Krogh Brønnicke har mulighed for at blive tredobbelt dansk mester i åbent vand-svømning under DM-ugen. Derudover deltager han i sit femte danmarksmesterskab i klassisk bassinsvømning, og nårh ja. Så er han en central del af det frivillige team, der sørger for teknikken bag et af DM-ugens største mesterskaber målt på antal deltagere.

”Jeg har været en del af svømmesporten, siden jeg var lille, og jeg har altid godt kunne lide at hjælpe. Til et svømmestævne er der altid masser at hjælpe med, og jeg elsker at give en hånd med og sammen med de mange andre frivillige skabe en fest for svømmerne.”

Ikke bare én – men flere ekstra hænder, må man sige, Philip Krogh Brønnicke giver i Skansen, hvor DM i svømning afholdes. For det første er han med til at sikre, at tidtagningssystemet virker, og for det andet styrer han svømmehallens storskærm samt grafikken på det TV-signal, som DR Sporten og Sport Live sender ud til stort set samtlige danske husstande.

 

Dansk mester vil ikke undvære foreningslivets fællesskab 

Philip Krogh Brønnicke er 23 år og uddannet VVS’er. Til daglig arbejder han fuldtid hos Kridahl Tag & VVS, men selv i tempofyldt hverdag, finder han plads til sin svømmekarriere, som i dag har bragt ham til Swim Team Taastrup.

”I bund og grund kan jeg bare godt lide at svømme. Tilmed hygger vi os rigtig meget i klubben, og det fællesskab vil jeg nødigt undvære. Alle har det godt med hinanden, og der bliver ikke taget højde for, om du er dansk mester eller ej. Den kultur er jeg glad for at være en del af,” siger Philip Krogh Brønnicke og uddyber:

”Årsagen til, jeg kan få det til at fungere, skyldes nok en arbejdsskade fra min svømmekarriere. Her lærer man i en tidlig alder at planlægge og strukturere sin hverdag, så man altid får enderne til at mødes. Min arbejdsplads udviser stor forståelse for min svømmekarriere og mit frivillige engagement, og den fleksibilitet sætter jeg stor pris på.”  

Siden barnsben har han brugt utallige timer i landets svømmehaller, og vi skal syv år tilbage for at finde hans indtræden på den danske åbent vand-scene.

”Min daværende træner i Køge Svømmeklub mente, jeg havde potentiale på de længere distancer – også i åbent vand. Det blev mit første bekendtskab med sporten, som siden har resulteret i deltagelse i europæiske og nordiske juniormesterskaber,” fortæller Philip Krogh Brønnicke.

Siden 2016 er det blandt andet blevet til to danske mesterskaber på 5 km i 2021 og 2022, og søndag kan det altså blive til et hattrick med en tredje mesterskabstitel i streg.

”Det betyder altid noget at blive dansk mester, også selvom det ikke fylder det store i hverdagen. Hvis jeg skal være ærlig, har jeg kun trænet åbent vand-svømning en gang i år, så jeg bruger DM i bassinsvømning til at svømme mig til de sidste par procenter, som forhåbentlig kan resultere i en tid på niveau med sidste års vindertid eller lidt hurtigere,” siger Philip Krogh Brønnicke.

 

DM-ugen gjorde sidste års triumf til en oplevelse for livet

Normalt foregår danmarksmesterskaberne i åbent vand-svømning i en sø langt fra civilisationen eller omkring en kyststrækning. Minderne fra triumfen i fjor er derfor meget tydelige.

”DM-ugen gjorde eventet til en langt federe konkurrence end normalt – selv for dem, der ikke vandt. Normalt er vi bare os selv fra miljøet, men da vi kom i mål, stod der flere hundrede mennesker og klappede,” erindrer Philip Krogh Brønnicke.

Med lidt selvironi i stemmen pointerer han, at de mange tilskuere nok ikke alene var kommet til Honnørkajen for at overvære DM i åbent vand-svømning, men deres applaus og anerkendelse betød alligevel meget for feltet af DM-deltagere. 

Samme stemning håber han på i år, når danmarksmesterskaberne i åbent vand-svømning 5 km starter søndag den 25. juni klokken 13.30.

”Det kunne være fedt, hvis jeg endte øverst på podiet endnu en gang – og i øvrigt svømmer i nærheden af mine personlige rekorder på langbane til DM. Derudover glæder jeg mig bare til at have det sjovt med alle de andre frivillige,” siger Philip Krogh Brønnicke. 

 

Faktaafsnit

Philip Krogh Brønnicke er 23 år.

Startede med at svømme i Vordingborg Svømmeklub. Rykkede sidenhen til Køge Svømmeklub og er i dag medlem hos Swim Team Taastrup.

Er uddannet VVS’er og arbejder fuldtid hos Kridahl & VVS.

Har vundet DM åbent vand-svømning 5 km. i 2021 og 2022

Har tidligere vundet DM åbent vand-svømning 10 km.

Har deltaget i DM i svømning fem gange (langbane)

Er en del af SvømDanmarks eltids- og streaminggruppe

Bruger mellem ni og 21 årlige dage som frivillig i forbindelse med afholdelsen af dansk svømmesports nationale events

 

Kort om danmarksmesterskaberne i regi af SvømDanmark under DM-ugen

DM i svømning, 22.-25. juni i Skansen (Nørresundby Idrætscenter)

DM i High Diving, 23.-24. juni fra Limfjordsbroen

DM i åbent vand-svømning, 25. juni i Limfjorden ud for Center Court på Honnørkajen

No comments: