Thursday, July 27, 2023

Svøm Danmark Mod skal sikre danske svømmestjerner VM-succes


 

Fem svømmere udgør svømmelandsholdet til verdensmesterskaberne på langbane.

Af: Klaus Bach Christensen, kommunikationskonsulent

En uge med svømning i absolut verdensklasse står for skud, når Danmarks fem bedste svømmere krydser klinger med verdenseliten i den japanske by, Fukuoka. 

Med afsæt i stærke sæsonpræstationer og gode forberedelser på precampen i Nagano ankom holdet til værtsbyen torsdag. Skiftet fra rolige til mere kaotiske omgivelser har SvømDanmarks sportschef Lars Robl været særlig opmærksom på forud for VM-starten i morgen.

”Det er i transitionen, ting har det med at gå skævt, og momentum kan gå tabt. Derfor har vi i teamet været optaget af at bibeholde den stærke holdånd og de gode rutiner i skiftet ind til Fukuoka,” siger Lars Robl og uddyber:

”VM er kæmpestort, og alle er toptændte. Mine forventningerne til svømmerne er, at de skal være modige og turde eksekvere deres raceplaner. Har de modet til at gøre det og holde fokus på det, de selv kan påvirke og kontrollere, skal præstationerne nok følge efter.”

 

Danskere er med for at præstere

Flankeret af en rådgivende arbejdsgruppe og et soundingboard bestående af flere af Danmarks svømmetrænere har sportsafdelingen i SvømDanmark i længere tid arbejdet på en sportslig strategi for International High Performance. Effekten af strategien skal være med til at sikre en?kontinuerlig eliteudvikling, der leverer medaljer på højeste internationale niveau ved EM, VM og OL.

”Det tager tid at skabe forandringer, men vi er blandt andet begyndt at tage de første skridt fra en kvalifikationskultur mod en præstationskultur. De første step tog vi forrige sommer til EM og fulgte op med stærke præstationer til VM senere på året. Jeg ser frem til, at vi adopterer kulturen yderligere den næste uge,” siger Lars Robl.

 

Gode forberedelser skal forløses

To af de deltagende svømmere er Helena Rosendahl Bach og VM-debutant Thea Blomsterberg. Det seneste års tid har de begge været inde i en positiv udvikling, og derfor er det også to selvtillidsfyldte landsholdssvømmere, der stiller til start.

”Med kun et år til OL forventer jeg, at niveauet bliver tårnhøjt, og jeg skal virkelig præstere mit bedste, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at svømme med blandt de bedste. Formen føles god, og jeg kan næsten ikke vente med at træde ind i arenaen, som virkelig ser fed ud,” siger Helena Rosendahl Bach.

”Siden jeg er kommet tilbage, er det hele gået ret hurtigt. For et år siden havde jeg ikke troet, at jeg ville være med til VM, men nu står jeg her, og det er jeg rigtig glad for. Jeg går ind til mesterskaberne med en anderledes ro end tidligere, fordi jeg har været involveret meget mere i processen. Så nu er det bare med at gribe den store læringsmulighed, som VM er, for der findes nok ikke en bedre forberedelsesaktivitet frem mod OL i Paris,” siger Thea Blomsterberg.

 

Det danske VM-hold

Emilie Beckmann, GTI Swim/NTC

Helena Rosendahl Bach, Aalborg Svømmeklub

Julie Kepp Jensen, A6/NTC

Signe Bro, Svømmeklubben Triton Ballerup

Thea Blomsterberg, Swim Team Odense

Bjørn Sørensen, cheftræner Aalborg Svømmeklub

Eric Andersson, cheftræner Swim Team Odense

Jon Langberg, NTC-træner

Lars Robl, sportschef i SvømDanmark

Henriette Soelberg Jensen, official

Jens-Christian Iversen, en del af World Aquatics tekniske komité

 

Kort om verdensmesterskaberne

VM i svømning starter søndag den 23. juli og slutter ugen efter den 30. juli. Mesterskaberne kan følges på TV 2’s kanaler (TV 2 Sport og TV 2 Sport X) samt på TV 2 Play, hvor Pernille Blume blandt andet agerer ekspertkommentator. Hvert indledende afsnit starter 03.30 (dansk tid), mens finaleafsnit har start 13.00 (dansk tid).

Foruden VM-succes har svømmerne for første gang også mulighed for at kvalificere sig til de olympiske lege i Paris næste år. Find kvalifikations- og udtagelseskriterier til OL 2024 her.

 

Andre vigtige mesterskabslinks:

Program med forventede danske starttider – klik her https://www.svoem.org/_files/klaus/vmlangbane2023lbsprogramdansketider.pdf

Resultater – klik her https://www.omegatiming.com/2023/world-aquatics-championships-sw-live-results

Billeder, video og interviews fra landsholdslejren på Facebook og Instagram https://www.facebook.com/svoem.dk

 https://www.instagram.com/svoemdanmark/

Det officielle VM-site – klik her https://www.worldaquatics.com/competitions/1/world-aquatics-championships-fukuoka-2023

No comments: