Friday, October 7, 2022

Dansk Svømmeunion EM er blevet gennemført, og hvad har vi egentlig lært?


 

Efter et stort internationalt mesterskab som EM vil vi evaluere som en naturlig del af den nye strategi.

I august blev Europamesterskabet på langbane afholdt i Rom. Danmark var i alt repræsenteret ved 14 svømmere og 8 trænere. En delegation der rummede såvel meget som begrænset erfaring med konkurrencer på dette niveau. Det danske svømmelandshold rejste hjem med gode oplevelser og erfaringer samt en sølvmedalje vundet af Helena Rosendahl Bach. 

I Dansk Svømmeunion ønsker vi - som en naturlig del af vores kontinuerlige udvikling - at evaluere enhver indsats, så vi kan indhente og omsætte ny viden til praksis, der udvikler vores dygtige trænere og svømmere. 

Sådan greb vi evalueringen an

Vi skylder vores atleter, vores trænere og vores samarbejdspartnere at evaluere på bedst mulig vis. Da dette kan foregå på mange måder, gjorde sportschef Lars Robl sig mange overvejelser omkring fremgangsmåden. 

“Vi ønskede at skabe refleksion forud for selve evalueringen, så trænerstablen også havde gjort sig tanker om både det gode og det, der kan forbedres fremadrettet. Disse tanker skal gerne bidrage til en kvalificeret evaluering,” siger Lars Robl.

Lars Robl inddragede også atleternes perspektiv og bad dem reflektere over deres oplevelser, hvad der fungerede eller ikke fungerede, og om der er noget, der kan laves om.

Lars Robl fortæller:

“Ved at bringe trænerne sammen og ved at få skriftlige input fra svømmerne, oplevede vi en god energi, en god samtale og et møde, der endte med at give et enormt afkast. Dette er et af de små skridt på vejen hen imod, at man som træner og atlet i dansk svømning skal føle sig som en del af noget større.” 

Fem Fremhævede til det Fremadrettede 

Ud fra en vellykket evaluering er der særligt fem punkter, vi ønsker at fremhæve, der danner ramme for målsætning, ambition og udfordringer.

1. Forventningsafstemning.

Først og fremmest er det vigtigt at have bedre og klare forventningsafstemninger, før vi tager afsted. Både forud for stævnet, men ligeledes forud for træningslejrene – som det fandt sted i Malaga før EM. Her skal både resultatforventninger drøftes, men i særdeleshed også forventningerne til roller og opgaver, så vi formår at bruge ressourcerne bedst muligt - naturligvis til fordel for atleterne. 

2. Svømmerne skal have mulighed for at træne sammen på træningslejre.

Herudover ønsker vi at prioritere sammentræning i det omfang, det giver mening. Dette er et stort ønske for atleterne. Det skal bidrage med ny inspiration og ny energi, så man ikke blot har øje for sig selv og sin træner – og omvendt. For at dette skal lykkes, skal vi også have tydelige briefinger, før vi tager afsted.  På den måde får vi også delt viden og erfaring, hvilket bidraget til at vi bliver bedre.

3. Tydelige kriterier for kvalifikationer i god tid. 

Kvalifikationskriterierne skal ligeledes udkomme i bedre tid, end hvad vi har set tidligere. Vi har et ønske om, at disse skal dække en periode på 4 år frem, så det muliggør ønsket om en langsigtet udviklingsplan for den enkelte atlet. De vil selvfølgelig blive justeret undervejs, men det er vigtigt, at vores atleter og trænerstabel kender principperne i kriterierne. 

4. Vi skal hente inspiration fra hinanden, og fra andre lande. 

Det næstsidste punkt omhandler vidensdeling. Danmark er en lille svømmenation med begrænsede ressourcer - både hvad angår økonomi og til udviklingen af vores atleter. Derfor må vi kigge på, hvad andre nationer gør. Ikke for at gøre som dem, men for at være opdaterede på internationalt plan. Dette handler om, at international viden og praksis omsættes til evidens praksis og hvor vi stadig bliver tydeligere i udviklingen og udmøntningen af vores eget “DNA”. 

5. Vi skal turde stille krav, samtidig med at vi har øje for svømmernes bedste. 

Hvis vi vil være med blandt de bedste skal vi udvikle en præstationskultur, hvor atleterne trives, men hvor vi tør stille krav til hinanden. Dette gælder i alle de relationer, der er omkring atleten. Det er relationen mellem atlet og træner, træner og forældre, træner og klubledelse, klubledelse og Dansk Svømmeunion m.m. Vi skal dermed skabe en tryg præstationskultur, hvor vi kan dele drømme og målsætninger med hinanden, men hvor vi også tør stille krav.

No comments: