Thursday, October 8, 2020

Dansk Svømmeunion - Dansk OL-medaljevinder har racet for sidste gang



Landsholdssvømmer Mie Ø. Nielsen fra Aalborg Svømmeklub indstiller karrieren og hænger konkurrencedragten på knagen.

24-årige Mie Ø. Nielsen har prydet dansk svømmesport stort set hele hendes svømmekarriere, men nu er det slut. Efter længere tids overvejelser har den danske topsvømmer valgt at stoppe karrieren og hellige sig sine universitetsstudier på fuld tid.

- Jeg havde planlagt at holde en pause efter OL i Tokyo 2020 for at give min skulder en pause og for at mærke efter, om jeg skulle fortsætte med at svømme. Grunden til, jeg vælger at stoppe nu, skyldes den store usikkerhed, der er i forbindelse med OL-udskydelsen, siger Mie Ø. Nielsen og uddyber:

- Jeg har de seneste år været igennem et kompliceret skadesforløb, hvilket til tider har resulteret i, at jeg ikke har kunnet træne optimalt. De seneste undersøgelser af min skulder viser fortsat usikkerhed om, hvorvidt jeg kan nå at blive fysisk klar til OL næste år, hvilket underbygger beslutningen om at slutte min svømmekarriere nu.

Allerede tidligt i sin svømmekarriere viste Mie Ø. Nielsen fra Aalborg Svømmeklub glimt af sit store talent, hvilket et utal af europæiske juniormedaljer tydeligt understreger. Som 14-årig vandt den aalborgensiske svømmer sit første danske mesterskab på 100 meter rygcrawl, og året efter modtog hun Politikens historiske pris ’Årets Fund’ – blandt andet foran racerkøren Kevin Magnussen.

- Det er en stor personlighed og yderst dygtig svømmer, som takker af. Jeg vil gerne kvittere hende for at have taget en så voksen beslutning, om end jeg begræder den. Det ærgrer mig, at hun er kommet til et sted, hvor hun bliver nødt til at stoppe sin karriere. Omvendt hylder jeg, at vi i landsholdsarbejdet lykkes med at uddanne vores svømmere til at træffe meningsfulde beslutninger, og nu starter altså et nyt meningsfuldt kapitel i Mies liv, siger landstræner Stefan Hansen og suppleres af Dansk Svømmeunions sportschef, Lars Green Bach:

- Både på det menneskelige og sportslige plan er Mies stop et stort tab for dansk landsholdssvømning. Som menneske og atlet har Mie altid været en fantastisk ambassadør for dansk svømmesport både lokalt, nationalt og internationalt. Det har været enestående at følge og opleve hendes karriere, og jeg har dyb respekt for det mod, som Mie gentagne gange har vist os – og igen gør ved at træffe en så stor beslutning, som det er at indstille sin internationale svømmekarriere. Det viser om noget den kaliber, hun er gjort af.

Siden sit gennembrud som ung svømmer har Mie Ø. Nielsen på eksemplarisk vis bygget på, og siden 2011 har hun stort set været at finde på samtlige podier ved de internationale seniormesterskaber, hun har deltaget i. Største bedrift er bronzemedaljen fra OL i Rio, der blev svømmet hjem i 4x100 meter holdmedley sammen med Rikke Møller Pedersen, Jeanette Ottesen og Pernille Blume.

Samme kvartet står bag en anden mindeværdig bedrift – også i 4x100 meter holdmedley. Tilbage i 2014 vandt Mie Ø. Nielsen sammen med holdkappen VM-guld på kortbane i Qatar, og vindertiden på 3.48.86 er den dag i dag forsat den hurtigste europæiske tid, der er svømmet nogensinde.

- Min svømmekarriere har givet mig uforglemmelige oplevelse – både personlige og resultatmæssige, som jeg er meget taknemlig for. Stor tak til mine klubkammerater, trænere, familie, sponsorer og Dansk Svømmeunion, som har støttet mig under karrierens ned- og opture, siger Mie Ø. Nielsen og uddyber:

- Svømning har været en central del af mit liv, og sporten har været med til at skabe struktur i min dagligdag og lært mig at arbejde målrettet, hvilket jeg nu glæder mig til at anvende i mit studieliv.

Selvom Mie Ø. Nielsen ikke længere skal konkurrere, vil SvømmeDanmark fortsat støde på hendes navn. Aalborg-svømmeren stopper nemlig karrieren med sit navn stående ud for ikke mindre end seks nordiske rekorder fordelt på distancer fra både kort- og langbane. Tilmed er hun indehaver af i alt fem individuelle danske rekorder samt 12 juniorrekorder.

Dansk Svømmeunion takker Mie Ø. Nielsen for de mange fantastiske svømmeoplevelser, hun har givet SvømmeDanmark. Samtidig skal der også lyde en stor tak til Mie Ø. Nielsen for den rollemodel, hun altid har været for dansk svømning.
Dansk Svømmeunion ønsker Mie Ø. Nielsen al muligt held og lykke fremover.

Spørgsmål bedes rettes til landstræner Stefan Hansen på mobil 29 31 10 27 eller sportschef Lars Green Bach på mobil 29 20 61 60.

Dansk Svømmeunion


No comments: