Saturday, July 1, 2023

SvømDanmark Barsel og bleskift har ikke rokket ved nybagt mors trænerambitioner


 

Mathilde Pugholm Hvid føler fortsat, hun har meget at give til svømmesporten – og den til hende.

”Da jeg indstillede min svømmekarriere, var jeg overbevist om, at aldrig skulle tilbage – og da slet ikke som træner. De trænere, jeg kendte, boede nærmest i svømmehallen, og det havde jeg ikke lyst til,” siger Mathilde Pugholm Hvid.

 

Skæbnen ville det dog anderledes.

Ifølge hende selv begyndte hun at snuse til trænergerningen som hyggetræner hos Aarhus 1900 Triathlon. Her stod hun for triatleternes svømmetræning, og de begyndte hurtigt at forbedre sig under den tidligere landsholdssvømmers vinger.

”Pludselig blev det hele mere seriøst, og jeg fandt ud af, hvor sjovt og motiverende det er at arbejde med ambitiøse mennesker, der tør drømme stort,” fortæller hun.

Trænerfaget bragte hende videre til Silkeborg Svømmeklub. Som cheftræner har hun i nu fire og et halvt år været overordnet ansvarlig for konkurrenceaktiviteterne i den midtjyske svømmeklub, og resultaterne af hendes mange år i det silkeborgensiske begynder så småt at vise sig.

Under Danish Open i april kvalificerede klubbens svømmer, Simon Gaarde, sig til sommerens nordiske juniormesterskaber i Sverige. Den første af forhåbentlig mange internationale kvalifikationer.

”Simon præsterede rigtig flot, men det er holdet og vores træningskultur, som er hovedårsag bag kvalifikationen. Vi vil gerne være med helt fremme, hvor det er sjovt, og personligt har jeg også ambitioner om på sigt at blive udtaget som træner og være med på øverste hylde og præstere der,” siger Mathilde Pugholm Hvid.

 

Barselsbreak

I sommer kunne hun og kæresten René glæde sig over at blive forældre til sønnen Magne. Efter sin barsel vendte Mathilde sulten tilbage til bassinkanten i Silkeborg Svømmehal i slutningen af februar i år.

Hun føler fortsat, hun kan bidrage med meget i sporten, og hendes uddannelsesforløb som diplomtræner åbnede også for andre sider af trænerfaget, der tiltaler hende.

”De ledelsesmæssige opgaver – i en svømmeklub og som træner – interesserer mig, og det er noget, jeg gerne vil beskæftige mig mere med. Silkeborg Svømmeklub har en bestyrelse, som gerne vil skabe en attraktiv arbejdsplads og holde på sine ansatte, så de har været meget lydhøre overfor mine ambitioner. I samarbejde med vores personaleansvarlige har vi ændret lidt på mine opgaver, så jeg nu også beskæftiger mig med nogle mere drift- og ledelsesmæssige opgaver,” siger Mathilde Pugholm Hvid.

For den generelle svømmetræner består de fleste ugedage af morgentræning efterfulgt af eftermiddags- eller aftentræning − både hverdag og weekend, hvis ikke der er stævner eller træningslejre.

Det stiller i sig selv krav til familielivet, og med en lille nyfødt kun endnu flere.

”Det hele er stadig meget nyt, og vi er ved at finde rytmen. Jeg har en meget forstående mand, som også tager et stort ansvar, og så forsøger vi med planlægning og god kommunikation at finde en sund balance mellem karriere- og familieliv, som klubben også bakker op om.”

 

En god sæson fortjener en god afslutning

Selvom den 33-årige cheftræner i fremtiden gerne vil prøve sig af på en endnu større scene, har hun i disse dage intet problem med at fokusere 100 procent på at slutte sæsonen godt af til DM-ugen.

”DM er sæsonens topning og der, hvor hele svømme-Danmark mødes. Det er der, man som svømmer og træner gerne vil præstere, og det har vi gode erfaringer med at gøre i Silkeborg. Uanset hvilket DM vi deltager i, går vi efter at ligge i toppen af PR-statistikken,” siger hun og uddyber:

”Vores to præseniorer, Frederik Venø og Oliver Christensen, vandt begge medaljer sidste år i ungdomsgruppen. Det er ikke nemt at få medaljer, for konkurrencen er hård, så det handler for dem om at være klar, når det gælder, for de har trænet godt.”

Udover at coache de fem deltagende svømmere fra Silkeborg Svømmeklub, kommer Mathilde Pugholm Hvid også til at holde ekstra godt øje med resultaterne i damernes 4x100 meter holdmedley torsdag aften. Siden 2014 har hun nemlig selv været indehaver af danmarksrekorden, og hun er derfor spændt på, om rekordtiden bliver slået i år.

 

Faktaafsnit

Mathilde Pugholm Hvid er 33 år.

Mor til Magne på 11 måneder, samlevende med René og bosat i Silkeborg.

Uddannet finansøkonom med en overbygning i Sports Management.

Cheftræner i Silkeborg Svømmeklub siden oktober 2018.

Har SvømDanmarks og Danmark Idrætsforbunds diplomtræneruddannelse.

Tidligere landsholdssvømmer, danmarksmester og fortsat dansk rekordholder i 4x100m holdmedley.

 

Kort om danmarksmesterskaberne i regi af SvømDanmark under DM-ugen

DM i svømning, 22.-25. juni i Skansen (Nørresundby Idrætscenter)

DM i High Diving, 23.-24. juni fra Limfjordsbroen

DM i åbent vand-svømning, 25. juni i Limfjorden ud for Center Court på Honnørkajen

No comments: