Tuesday, December 5, 2023

LÆS MERE PÅ WEBSIDEN


 

For Schastine Tabor fra Svømmeklubben MK31 går en drøm i opfyldelse, når hun om kort tid får sin EM-debut.

Af: Klaus Bach Christensen, kommunikationskonsulent

For de fleste af de danske landsholdssvømmerne er det nærtstående europamesterskab endnu et i rækken – men ikke for Schastine Tabor. Hun er nemlig debutant på den europæiske svømmescene.

”Det er en stor drøm, der går i opfyldelse,” siger Schastine Tabor og uddyber:

”Det er en ære at repræsentere Danmark, og det begynder at kildre lidt i maven, men jeg er egentlig meget rolig. I min tid på juniorlandsholdet og senest til EM U23 gjorde jeg mig mange erfaringer og lærte, hvordan jeg skal gå ind til et mesterskab for at præstere.”

Det håber svømmeren fra MK31 på ny at lykkes med, når hun og svømmelandsholdet tager hul på europamesterskaberne i Rumænien denne tirsdag morgen. Konkurrencerne finder sted i en forstad til den rumænske hovedstad Bukarest, og bassinet kender Schastine Tabor særdeles godt.

”Jeg har gode minder fra hallen, og jeg håber på flere positive oplevelser,” siger hun.

I 2022 vandt Schastine Tabor nemlig sølv til EM for juniorer på 50 meter brystsvømning i det omtalte bassin. Et år senere kvalificerede hun sig i Irland til europamesterskaberne på samme distance.

”Settingen til EM U23 var vild, og jeg husker tydeligt, da jeg satte hænderne i væggen og kunne juble sammen med mine holdkammerater. Modsat EM Junior tidligere på sommeren holdt jeg mig til den plan, jeg havde lagt sammen med min træner Anders. Jeg gav mig selv lov til at nyde at være med i stedet for at overtænke mine løb og fokusere for meget på, hvordan jeg gerne ville have det til at gå,” forklarer den danske EM-debutant.

 

Konkurrenter er blevet til nye venner

Efter adskillige år i Swim Team Taastrup drog Schastine Tabor forrige år til Svømmeklubben MK31. Her er hun blevet forenet med flere af sine konkurrenter, som nu er blevet til nye veninder.

”Indtil videre har skiftet kun været positivt. Jeg er faldet godt til, og det har helt sikkert haft stor indflydelse på min udvikling. Socialt fungerer det rigtig godt, og så er det bare fedt at kunne race mod rigtig dygtige piger til hvert træningspas.”

Og stortrives i sin, stadig relativt, nye klub synes Schastine Tabor at gøre. I sommer var hun en del af det historiske juniorlandshold, og for to uger siden slog hun den ene personlige rekord efter den anden under DM for hold.

”Nu hvor jeg er nedtrappet, håber jeg at komme ned på – og gerne under – mine personlige rekorder. Den seneste tid har jeg arbejdet med både pace, sprint og en masse detaljer, så jeg føler mig godt forberedt til det store mesterskab,” siger Schastine Tabor.

Om blot få timer får den danske landsholdssvømmer sin EM-debut, når hun stiller til start i 100 meter brystsvømning. Hvordan det går hende og resten af svømmelandsholdet, kan du følge hele ugen på vores platforme – Svømmesport og Instagram.

No comments: