Saturday, October 29, 2022

Dansk svømmer i LEN Open Water Cup 2022


 

Helena Hvid Hansen gav ikke op, da det så svært ud, og hun imponerede med sin præstation

D. 24 september blev LEN’s Open Water Cup afholdt i Barcelona. I denne internationale konkurrence var Danmark repræsenteret ved den danske svømmer Helena Hvid Hansen og hendes træner. Deltagerene i konkurrencen skulle i alt svømme 10 km, der bestod af fire runder af 2,5 km rundt i Barcelonas havn. 

I den smukke kulisse var der mange tilskuere på den solrige dag – nogle var kommet for at heppe på svømmerne, og andre nød blot en eftermiddag på havnen og gav sig derefter til at heppe. 

I alt var der 16 kvinder fra Europa, der svømmede de 10 km. 

 

Helenas oplevelse i Barcelona

Helena Hvid Hansen har svømmet i åbent vand i omkring 6 år. I de varmere måneder i Danmark træner hun både i åbent vand og bassintræning, men i de koldere måneder svømmer hun til daglig i Søllerød Svømmeklub. 

Hendes erfaring med åbent vand-konkurrencer er stor. Hun har både haft flotte sportslige præstationer ved Christiansborg Rundt såvel som både 5 km og 10 km til DM. Hun har ligeså deltaget i LEN Open Water Cup tidligere. 

Alligevel var Helenas oplevelse af LEN Open Water Cup denne gang var helt speciel.

”Det var mega fedt at deltage. Det var en rigtig sjov oplevelse at konkurrere mod dygtige åbent vand-svømmere fra andre nationer. Det er ikke så stor en sport i Danmark, så det er især sjovt med et større felt af folk, der er passionerede omkring det,” siger Helena, der nød at have mange lidenskabelige konkurrenter omkring sig og tilføjede: 

”Selvom vandet var mere salt end i Danmark, og jeg blev en anelse tør i munden, kunne jeg stadig sætte pris på de mange tilskuere. Der plejer ikke at være så mange i Danmark normalt.” 

På trods af at Helena var den eneste danske svømmer der deltog sammen med sin træner, så hun det ikke som værende negativt:

”Jeg havde min træner med, så vi var to danskere for Danmark. Selvfølgelig kunne jeg godt have ønsket mig mere holdånd, som naturligt opstår, når man er et større dansk hold. Men når vi er færre afsted, får vi omvendt også større mulighed for at tale med andre, dele tips og tricks og få et andet billede af åbent vand-svømning gennem de internationale svømmere.”

Sportslige fremskridt fra sin sidste deltagelse

Selve Helenas sportslige præstation blev udfordret af et uheld undervejs i konkurrencen. Hendes egentlige forventning og mål forud for konkurrencen var, at kunne følge med i feltet af dygtige svømmere, og at føle de konkurrerede på lige fod. Desværre fik hun en albue i hovedet, så svømmebrillerne gik i stykker. Derfor faldt hun lidt fra og var bange for ikke at kunne indhente det tabte. Alligevel er hun meget tilfreds med sin præstation.

"Jeg gav ikke op, men kæmpede videre, og det betød, at jeg fik en okay placering. Jeg er rigtig stolt af, at jeg ikke gav op, selvom der skete noget uforudset. Jeg holdt humøret oppe og overhalede flere, idet jeg kæmpede mig tilbage i feltet," siger Helena med et smil.

Helena endte med en 8. plads og en tid på 2 timer, 1 minut og 23 sekunder. 

Helenas vil fortsat svømme i åben vand, og forhåbentlig deltage i flere internationale konkurrencer. 

Nu vil Helena Hvid Hansen arbejde for fortsat at kunne forbedre sine resultater, når hun deltager i denne type konkurrencer. 

”Jeg regner med, at jeg også kan svømme i åbent vand næste år og forhåbentlig svømme flere af denne her type konkurrencer. Det arbejder jeg hen imod,” siger Helena og fortsætter:

“Det har givet mig mere motivation at deltage i år. Det gav mig blod på tanden, at jeg kunne følge med nogen, der egentlig er bedre bassin svømmere end mig.”. 

Vi ønsker Helena Hvid Hansen stort tillykke med sin præstation ved dette års LEN Open Water Cup. Herfra skal hun ligeledes ønskes held og lykke med sine mål for fremtiden. 

Vil du også deltage i åbent vand-konkurrencer eller events?

Synes du ligesom Helena, at åben vand-svømning er særligt spændende, kan du læse meget mere om disciplinen og finde åbent vand-events over hele landet på www.openwater.dk 

Du kan også læse mere om et af de store åbent vand-events i Danmark https://copenhagenswim.com/ nemlig Christiansborg Rundt. Her er der mange muligheder for at deltage - både som elitesvømmer og motionssvømmer, og du kan læse om tidligere deltageres oplevelser. Tilmeldingen til Christiansborg Rundt 2023 åbner den 1. november kl. 12.

 

No comments: