Thursday, June 30, 2022

Dansk Svømmeunion skal have ny landstræner



Stefan Hansen har opsagt sin stilling og fratræder den 31. august 2022.”Jeg ønsker en karriereudfordring uden for sportens verden. Den har jeg fundet, og jeg ser frem til at prøve mig af i anden branche, hvor jeg forhåbentlig kan bidrage stort med mine kompetencer. Det er dog med vemod, jeg forlader landstrænerposten, for jeg har virkelig værdsat at coache landets bedste svømmere og samarbejdet med klubbernes dygtige trænere. Jeg ønsker dansk svømmesport og Dansk Svømmeunion alt det bedste,” siger landstræner Stefan Hansen.

Dansk Svømmeunions sportschef, Lars Robl, tager landstrænerens opsigelse til efterretning og påskønner hans flerårige indsats for dansk svømning.

”Det er en erfaren træner, som dansk svømmesport tager afsked med. Stefan har i mange år præget sporten og dens udvikling i en positiv retning – de seneste tre år som landstræner. Foruden at skulle præstere på den øverste internationale scene under nogle meget specielle forhold, har han søsat en række spændende forskningsprojekter i samarbejde med landets universiteter. Han skal have stor tak for sin mangeårige indsats – både hos SVØM, men også i vores træningsmiljøer. Vi ønsker ham al muligt held og lykke i de kommende nye udfordringer,” siger Lars Robl.

Dansk Svømmeunions sportsafdeling er i fuld gang med en strategiproces angående International High Performance-svømning. Resultatet af den proces vil blandt andet danne grundlag for den landstrænerprofil, som Dansk Svømmeunion snart vil søge efter.

Kort om Stefan Hansens bedrifter som landstræner

Stefan Hansen tiltrådte som landstræner i svømmeunionen den 1. april 2019, og han har siden stået i spidsen for svømmelandsholdet. Blandt andet under OL i Tokyo 2021, hvor det blev til en dansk bronzemedalje ved Pernille Blume i 50 meter fri, samt seks internationale mesterskaber – henholdsvis tre verdensmesterskaber og tre europamesterskaber.

Stefan Hansen har gennem sin 20-årige trænerkarriere coachet flere af dansk svømmesports største profiler, herunder Pernille Blume frem mod hendes OL-guldmedalje i Rio i 2016. Ovenpå den triumf blev han headhuntet til et job som cheftræner på Bundesstützpunkt Berlin (BSP), som kan sammenlignes med Det Nationale Træningscenter (NTC) i Danmark. Stefan Hansen var ansat der i to år, før det lykkedes Dansk Svømmeunion at få ham hjem og varetage den danske landstrænerpost.

No comments: