Tuesday, April 16, 2024

SVOM DANMARK Syv svømmere indstilles til OL-udtagelse


 

Det sker på sidstedagen af Danish Open, hvor kvalifikationen til de Olympiske Lege i Paris sluttede.

De sidste fire dage har der udspillet sig et sandt svømmedrama i København, hvor Bellahøj Svømmestadion har lagt bassin til det sidste OL-kvalifikationsevent, Danish Open.

Følelserne har flere gange fået frit løb, når Danmarks bedste svømmere har rakt ud efter de eftertragtede pladser i flyveren mod OL i Paris til sommer.

Selv efter en nordisk rekord og to danske rekorder lykkedes det ingen svømmere at kvalificere sig individuelt til de Olympiske Lege. Til gengæld blev der efter tætte konkurrencer sat navne på de svømmere, der skal udgøre den danske kvindeholdkap i henholdsvis 4x100 meter frisvømning og 4x100 meter holdmedley.

Signe Bro fra Svømmeklubben Triton Ballerup, som til daglig træner på Det Nationale Træningscenter (NTC), var med til at kvalificere begge holdkapper til OL under VM i sommer – og efter Danish Open står det klart, at hun også bliver en del af begge holdkapper i Paris.

”Jeg er glad og stolt af, at jeg svømmede hurtigt til VM, så vi – som nation – havde muligheden for at kvalificere holdkapperne til OL. Nogle gange går det ikke helt som planlagt, og det er tilfældet for mig til denne topning. Det har været nogle lange dage med meget pres på, og jeg har været hård mod mig selv over, at jeg ikke kunne præstere, når det gjaldt. Når det er sagt, så glæder jeg mig virkelig meget til at svømme sammen med pigerne til sommer, og, jeg tror, det bliver en fed oplevelse. OL er denne gang med tilskuere, og jeg glæder mig til at føle sommerfuglene, der kommer, når man ser sig omkring i sådan et stort svømmestadion.”

Signe Bro

Schastine Tabor fra Svømmeklubben MK 31 står overfor sit første OL, da hun skal svømme rygsvømning i kvindernes 4x100 meter holdmedley.

”Det er mega fedt og meget overvældende. Det bliver en kæmpestor oplevelse, og jeg glæder mig virkelig meget til at skulle svømme på den største scene. Jeg havde svært ved at komme op i gear efter EM, men med hjælp fra Team Danmarks sportspsykolog Sidsel Iversen, har jeg genfundet gnisten, og hun stor andel i min OL-kvalifikation.”

Schastine Tabor

”Det er mega fedt og meget overvældende. Det bliver en kæmpestor oplevelse, og jeg glæder mig virkelig meget til at skulle svømme på den største scene. Jeg havde svært ved at komme op i gear efter EM, men med hjælp fra Team Danmarks sportspsykolog Sidsel Iversen, har jeg genfundet gnisten, og hun stor andel i min OL-kvalifikation,” siger Schastine Tabor.

 Følgende svømmere indstilles til OL-udtagelse hos Danmarks Olympiske Komité (DIF), der officielt udtager OL-holdet senere:

Elisabeth Sabroe Ebbesen, Gentofte Svømmeklub

Julie Kepp Jensen, A6/NTC

Helena Rosendahl Bach, Aalborg Svømmeklub

Martine Damborg, Svømmeklubben KVIK Kastrup

Schastine Tabor, Svømmeklubben MK31

Signe Bro, Svømmeklubben Triton Ballerup/NTC

Thea Blomsterberg, Swim Team Odense

Stor cadeau til det store arbejde, der foregår i dansk svømmesports klubber og på Det Nationale Træningscenter. Stort tillykke med OL-kvalifikationen til svømmerne, deres daglige trænere og klubber.

No comments: